fredag 20 januari 2012

20.1.12

Idag lagar jag middag, duktig dotter och himla god mat. Tian heter det med klassiskt franskt uttal genom näsan och det är så enkelt och lätt ekologiskt lagat och varmt och rätt fint också. Såhär gör jag:


Ingredienser: lätt som en plätt att hitta dem också. Aubergine & zucchini & tomat är huvudingredienserna. Ungefär som när man gör en ratatouille, fast resultatet blir ingen gryta utan mer en form an smakliga saker.


Skiva alla ingredienser till tunna tunna blad och plocka även fram typ två gula lökar, samt vitlök.


Gnugga in vitlöken i botten på en ugnsfast form, lägg löklöven underst och ringla lite olivolja plus salt och timjan (helst färsk men jag kör nu på torkad och det går nog minst lika bra).
Kör sedan valfritt varannansystem och lägg i de olika skivorna precis så som du tycker är snyggt och rätt. Strö över med timjan, olja och salt. Även svartpeppar förstås, gott till allt. Grädda på 175 grader i typ en timme, ugnssaker/grytor blir oftast bara bättre med tiden eftersom det inte är en jättehög temperatur. Ät hur du vill, som tillbehör eller huvudrätt, men jag äter den som den är med nanbröd och lite lime. Såhär kan det se ut om man vill:


2 kommentarer:

  1. sv: Oskar är min vän som bor i Stockholm. Fast jag menar så klart inte att jag skulle er samtidigt, haha.

    SvaraRadera
  2. ah, okej. jag som hoppats på att få utvidga mina sociala cirklar! haha.

    SvaraRadera