söndag 22 januari 2012

22.1.12


(Snart kommer coola plutofaktan! Håll ut!) Jag har idag ätit sconesfrukost med en vän (och med fikonmarmelad som är fantastiskt fantastisk) och städat och letat efter negativ. Hittade inga svartvita & började i stället sätta in beställda och framkallade bilder i mitt fotoalbum som nu legat och samlat damm alldeles för länge. Bland annat dessa analoga från ett besök hos min bästa vän i Polen, A, i Poznan och Krakow. Ungefär de två (+ två andra) som blev lyckade av tjugofyra.
Så: just nu har jag ungefär trehundra små fyrkantiga pappersplastbitar som suttit bakom dubbelhäftande fotoklisterlappar överallt över mitt rum men halva albumet är beklätt i foton från nu och då. Jag gillar det.
Jag fick brev från min Polenvän för några dagar sedan och har lagt fram en bunt papper som jag snartsnart tänker plita ned ord på och det har jag sedan dessa dagar lovat mig själv. Det är ju på tiden.

Jag är så himla konfunderad över hur det individuella valet ska gå till. Gymnasietjafs. När får jag reda på vad jag kan göra? Kan välja? Kan undvika?
Tror jag i stället ska återgå till att lyssna på Institutet-repriser från P3s poddarkiv. Visste ni att för något år sedan röstades Pluto bort som planet och är numera bara kallad dvärgplanet - på alla ställen i världen utom i New Mexico. Från NM kom killen som upptäckte Pluto och i den delstaden är det lagstadgat att Pluto ÄR en riktig planet och de firar Pluto Planet Day den trettonde mars. American Dialect Society har även infört ordet to "Pluto" something, med innebörden att degradera någonting eller frånta något dess värde (givetvis med ursprung i universumdebatten där Plutobeslutet fattades). Jag älskar nördkunskap.

(En film (länk) från en filmkväll igår, om ni vill se. Adjö.)

6 kommentarer:

  1. hahaha. åh, så länge sedan det där var, egentligen. saknar dig massvis, fina.

    SvaraRadera
  2. jag saknar dig jättemycket. kan vi inte hälsa på varandra? på riktigt? wizz air.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hälsar på le south typ om ca tre veckor. hm. whatcha say?

      Radera
    2. le south typ gbg eller sthlm eller hm?

      Radera
    3. något i den stilen, jao.

      Radera
    4. aaaah. typ vet du ett datum?

      Radera