lördag 14 januari 2012

14.1.12

Dagen har varit väldigt, väldigt fin. Har spenderat den med min morbror som gav mig en av de finaste julklapparna; en dag. Fotosafari stod på schemat och vi åkte runt i hela Örnsköldsvik för att hitta bra platser innan solen gick ner. Klockan tio (till och med) stod jag redo och vi åkte till stadens småbåtshamn för att börja där. Soluppgång med det om möjligt varmaste ljuset och färgerna blev helt jättedjupa. De blev totalvarma utan någon effekt alls. kanske krispigheten i luften.


Det är plats för alla båtar och jag tror att de i havsklubben bestämt att 1: ingens båthus får likna den andres och 2: ingen snor någon annans presenningskulör. Tumregeln att hålla, den som glömmer bort tappar platsen. Fortfarande var guldsolen uppe.




Efter en tid där av iskalla fingrar och många många likadana bilder (jag är ju bara amatör herregud) begav vi oss till Skeppsmalen, ett ställe med klippor och en fyr som är min favoritplats i staden. Det är synd att det är för långt att cykla dit, annars hade alla mina luncher ätits där om somrarna.

Jag fick leka med min morbrors teleobjektiv med polariseringsfilter till och de ser väldigt redigerade ut, men det beror bara på att jag inte fattade att man kunde snurra på det för att anpassa efter ljusets infallsvinkel. Typ. Jag tycker det är himla häftigt att det, även fast det är mitt i vintern, fortfarande finns en plats där vågor slår. En miniatyrsommarflykt.

Vilken dag va. Vilken tur för oss alla att detta inte var allt. Del två, även kallad den mekaniska delen, får ni se på imorgon. Vi ses, ni ser. Och jag tackar guldsol och morbror för en väldigt väldigt fin dag, trots minusgrader, röda öron och allt som hör vintern till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar